Guru Sebagai Contoh

Keteladanan dalam pendidikan adalah metod berkesan yang paling meyakinkan keberhasilannya
dalam mempersiapkan dan membentuk pelajar di dalam moral, spiritual dan sosial. Hal ini kerana
pendidik adalah contoh terbaik dalam pandangan pelajar, yang akan ditirunya dalam tindak
tanduknya dan tata santunnya. Secara sedar atau tidak, akan tersemat dalam jiwa dan perasaan
suatu gambaran pendidik tersebut, baik dalam ucapan atau perbuatan, baik material atau
spiritual sama ada diketahui atau tidak.

Relaks...



Halal dan Haram?


Cara Meredakan Stress

1. Rileks dan santai di segala situasi dan keadaan.


Ketika berada dilingkungan yang berbezaa baik pekerjaan mahupun rumah kita harus membiasakan diri sebaik mungkin. Masalah di pejabat jangan di bawa ke rumah dan begitupun sebaliknya.

2. Terbuka kepada orang lain.

Mencuba untuk mengungkapkan perasaan di hati mahupun apa yang ada di fikiran merupakan salah satu bentuk aktualisasi diri sehingga kompensasi yang didapatkan hasilnya tidak terlalu buruk.

3. Ikut kegiatan olahraga / organisasi secara efektif.

Kesibukan yang bervariatif telah terbukti mampu menurunkan stress negatif dan mampu memotivasi secara bertahap dan terus menerus.

4. Makanan bergizi/seimbang secara teratur.

Ada pepatah yang mengatakan bahawa “Didalam jiwa yang sihat terdapat tubuh yang sihat”, dan hal itu cukup membuktikan pentingnya makanan yang bergizi di dalam fizik kita supaya psikologis kita juga sihat.

5. Istirehat dan tidur yang cukup serta teratur.

Jika fikiran dan hati terlalu letih maka dengan sendiri nya akan menimbulkan timbul stress. Jadi jika anda letih berehat sejenak, jangan lupa tidur yang teratur, jangan terlalu sering berjaga malam hal ini kurang baik untuk kesihatan.

6. Hindari semua godaan dan kebisingan.

Godaan disini maksudnya godaan duniawi yang cenderung dengan kemewahan, glamour dan bersifat foya-foya. Jika anda stress jauhilah tempat-tempat yang bising dan ramai, itu akan menimbulkan stress saja.

7. Jangan terlalu memendam rasa / diamkan diri
Jika ada permasalahan segera selesaikanlah atau minta bantuan saran maupun nasihat dari keluarga, saudara, teman, kaunselor ataupun orang bijak(mursyid/ulamak)

8. Ramah dan bergembira

Orang yang mudah bergaul dan berhadapan disetiap situasi dan lingkungan selalu dapat mengatasi masalah yang dihadapinya, hal ini karena tiap orang seperti ini lebih mudah memberi dan menerima berbagai macam hal.

9. Belajar menerima setiap perubahan yang terjadi.

Segala sesuatu yang terjadi, baik dan buruknya cubalah untuk selalu mengambil hikmahnya, dan Dalam kehidupan selalu ada perubahan baik itu berupa peningkatan mahupun penurunan dan ini merupakan ujian terhadap bagaimana kita mampu menghadapi setiap perubahan yang terjadi.

10. Berfikiran Positif.

Jangan mudah berfikiran buruk terhadap orang lain. Melakukan sesuatu hal disertai fikran positif lebih mampu memotivasi seseorang untuk meraihnya daripada yang berfikiran negatif.

11. Bercita-cita dan berusaha meraihnya.

Tentukan cita-cita anda sebaik mungkin, setelah itu susunlah rencana untuk meraihnya, dengan hal itu waktu anda tidak akanmembuang masaa hanya erana memikirkan masalah yang sama dan hanya menimbulkan stress saja.

Oleh Sheikh Muhammad Saleh Al-Munajjid, seorang ulamak, pensyarah dan penulis daripada Arab Saudi (dipetik daripada IslamOnline.net )

Amalan untuk menguatkan ingatan mengikut Al-Quran dan Sunnah :

- Sifat lupa ialah sesuatu yang semulajadi dalam diri manusia, lantaran itu manusia di sebut Insan, sebab sifat pelupa ini. Selalunya, ia berbeza antara seseorang dengan seseorang yang lain mengikut perbezaan dalam kekuatan memori yang telah diciptakan Allah untuk hambanya.

Pepatah Arab menyebut:

Dia dipanggil manusia (insan) sebab kelupaannya (nisiyan) Ia dipanggil hati (al-qalb) sebab ia cepat berubah (yataqallab)

Sifat pelupa ialah sesuatu yang berbeza tahapnya antara individu dengan individu yang lain. Antara cara untuk mengatasinya ialah:

1. Jauhi daripada dosa

Dosa membawa kesan yang buruk kepada ingatan/memori dan kemampuan untuk mengingati ilmu. Kehitaman dosa tidak dapat wujud sekali dengan kecerahan ilmu.

Perkataan berikut diambil daripada Imam Syafie:

"Saya mengadu kepada guru saya, Wakee' mengenai masalah ingatan saya. Dia memberitahu agar menjauhi daripada dosa dan maksiat. Dia berkata: Ilmu Allah adalah cahaya, dan cahaya tidak diberikan Allah kepada pendosa."

Al-Khateeb menulis dalam Al-Jamie yang Yahya Ibn Yahya berkata: "Seorang lelaki bertanya kepada Malik bin Anas; Wahai Abu Abdullah, apakah yang dapat memperbaiki ingatan saya?. Malik berkata: "Sekiranya ada yang dapat memperbaikinya, maka ia adalah menjauhkan diri daripada dosa".

Apabila seseorang membuat satu dosa, ia akan menenggelamkan pelakunya dalam perasaan bimbang dan bersalah, dan ini akan membuatnya sentiasa sibuk memikirkan akan perbuatannya itu. Ini akan menariknya daripada banyak perkara-perkara berfaedah, termasuk mencari ilmu dan pengetahuan.


2. Selalulah mengingati Allah dengan berzikir dan membaca Al-Quran. Allah berfirman "Dan ingatilah Tuhan mu (Allah) ketika kamu terlupa" (Al-Kahf: 24)

3. Tidak makan terlalu banyak Kerana makan terlalu banyak akan membuatkan seseorang mengantuk dan malas selain menambahkan penyakit. Kebanyakan daripada penyakit datang daripada makanan dan minuman.

4. Makan kismis dan madu


Sesetengah ulama menyebut beberapa jenis makanan yang dapat menambahkan ingatan seperti madu lebah dan kismis.
Imama Az-Zuhri menyebut "Kamu patut mengambil madu sebab ia baik untuk memori.....Barangsiapa ingin menghafal hadith, ia patut memakan kismis"

Ada juga yang menyebut, mengambil banyak makanan yang berasid adalah penyebab kepada kemalasan dan lemah ingatan.



Renung-renungkanlah....


Allah SWT berfirman yang bermaksud:Dan Tuhanmu sudah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang daripada keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada usia tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang
perkataan kasar), sekalipun perkataan 'uuh' dan janganlah engkau menengking mereka, tetapi ucapkanlah kepada mereka perkataan mulia (yang bersopan santun). Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): 'Wahai Tuhanku, cucurilah rahmat kepada mereka berdua
sepertimana mereka mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku ketika kecil. (Surah al-Israk ayat 23-
24).


SOLAT




MENGAPAKAH SOLAT BERJEMAAH DI MASJID LEBIH BAIK DARI SOLAT BERSENDIRIAN DI RUMAH?

Dengan solat berjemaah, kita berkesempatan berkenalan, beramah dengan muslim lain, dan bersama-sama berdoa kepada Allah. Setiap langkah kita ke masjid akan menghapuskan dosa kita dan mengangkat darjat kita di hadapan Allah. Kerana itulah, Rasulullah s.a.w. mengatakan bahawa solat berjemaah lebih baik daripada solat sendirian dengan 27 kali ganda.

PUASA


ADAKAH PUASA BOLEH MEMBUATKAN BADAN KITA MENJADI LEMAH?

Puasa tidak akan sekali-kali membuat badan kita lemah sekiranya dilaksanakan dengan betul. Allah S.W.T yang Maha Pengasih pasti tidak akan memerintahkan kita berpuasa sekiranya hal itu boleh membahayakan kesihatan kita. Allah merancang tubuh kita supaya kuat menahan lapar dan haus hanya untuk sementara waktu. Rasulullah s.a.w. bersabda, “Berpuasalah pasti kamu akan menjadi sihat”. (Riwayat Thobroni)

Dengan berpuasa, kita akan dapat menghindari kuman penyakit yang sentiasa bersama makanan dan minuman. Puasa juga akan memberi kesempatan pada usus kita untuk berehat. Alat pencernaan kita tidak ada bezanya dengan sebuah mesin yang tidak berhenti-henti untuk bekerja keras memproses makanan. Selain itu, puasa juga akan membuatkan organ dalam badan menjadi tenang. Dengan ini, sel-sel lama akan diganti dengan sel-sel baru.

ZAKAT


APAKAH PERBEZAAN ZAKAT DAN SEDEKAH?

Zakat dibayar sekiranya harta yang kita miliki sudah mencapai jumlah tertentu (nasab), cukup haul, dan dibayarkan dengan jumlah tertentu pula (2.5%, 5%, 10% atau 20%). Selain itu, zakat wajib diberikan kepada orang yang telah ditentukan, yang disebut lapan asnaf.

Sedekah pula diberikan sesuka hati kita tana wajib mencapai jumlah tertentu, waktu tertentu, dan berapa pun yang kita berikan. Apabila kita mempunyai wang, kita digalakkan bersedekah. Rasulullah s.a.w. bersabda bahawa Allah S.W.T pasti melipat gandakan pahala orang yang suka bersedekah di akhirat kelak. Selain itu, orang yang suka bersedekah, hartanya akan diberkati dan tidak akan merasa kekurangan.

HAJI


APAKAH MAKSUD TAHALLUL?

Tahallul ialah mencukur atau menggunting rambut sekurang-kurangnya tiga helai. Tahallul dilaksanakan selepas jemaah haji selesai mengerjakan sa’ie. Dengan melakukan tahallul, maka selesailah ibadah umrah bagi mereka yang melaksanakan haji tamattu’.

Sajak Buat Guru

Berburu ke padang datar,
Dapat rusa belang kaki;
Berguru kepalang ajar,
Ibarat bunga kembang tak jadi.

Dialah pemberi paling setia,
Tiap akar ilmu miliknya,
Pelita dan lampu segala,
Untuk manusia sebelum menjadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahaba,
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat,
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat,
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa,
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta,
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara,
Jika hari ini seorang ulama yang mulia,
Jika hari ini seorang peguam menang bicara,
Jika hari ini seorang penulis terkemuka,
Jika hari ini siapa saja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa,
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya,
Di sebuah sekolah mewah di lbu Kota,
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu,
Dia adalah guru mewakill seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa,
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu guru,
Budi yang diapungkan di dulang ilmu,
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahatMenjadi kenangan ke akhir hayat.


Usman Awang
1979

Adab Terhadap Ibu Bapa



Melalui titipan kisah ini, adakah perlakuan sebegini yang harus kita balas terhadap kedua ibu bapa kita yang sejak kecil lagi telah memelihara dan membesarkan kita?

Sebagai seorang anak, apakah yang seharusnya kita lakukan untuk menunaikan tanggungjawab terhadap kedua ibu bapa kita?

;;

~Asma'ul Husna~

Photobucket

~ Geng-geng Tekno PI ~