PENDIDIKAN ISLAM
Pendidikan Islam boleh diertikan sebagai proses
mendidik dan melatih akliah, jasmaniah, dan
ruhaniah manusia. Ia berasaskan nilai-nilai Islamiah
yang bersumberkan al-Qur’an dan sunnah Rasulullah
s.a.w bagi melahirkan insan yang bertakwa dan
mengabdikan diri kepada Allah semata-mata.10
Untuk mencapai matlamat tersebut, pendidikan
akliah atau intelektual amat penting dalam mendidik
akal. Ini kerana akal merupakan unsur paling
berharga kepada manusia yang bertindak (berfikir)
secara rasional tetapi kemampuannya agak terbatas.
Fungsi tersebut telah dijelaskan dalam perkataan
“iqra’” yang mana keadaan akal sentiasa menerima
bimbingan Allah. Oleh itu, pendidikan Islam
menekankan peri pentingnya pengisian dalam
melatih akliah manusia dengan nilai-nilai ketuhanan
(ilmu tauhid), sifat ketaatan (ta’abbud) dan penyucian
rohani (tazkiyyah). Dengan demikian, pendidikan akal
atau mental tidak tersisih daripada nilai-nilai
kerohanian.
Pendidikan jasmani pula meliputi aspek fizikal
dan mental. Kedua-duanya turut diberi perhatian
dalam pendidikan Islam. Ia merangkumi kebersihan,
kesihatan, kecergasan, kekuatan, keberanian dan disiplin. Ia bertujuan melahirkan insan yang sihat
dan kuat untuk menjalankan kewajipan kepada Allah.
Selain itu, pendidikan jasmani juga dilihat dari
sudut kerohanian dan kejiwaan yang menitikberatkan
pembersihan jiwa (tazkiyyah nafs) serta keluruhan
budi pekerti melalui akhlak.
Pendidikan yang berbentuk rohani atau spiritual
juga penting dalam Islam iaitu dalam konteks
hubungan manusia dengan Allah. Keyakinan kepada
Allah menjadi asas dalam mencapai kejayaan
kerana kekuatan rohani yang dimiliki oleh individu
itu membawa kepada kekukuhan pendidikan fizikal,
intelektual dan akhlak. Dengan itu, pendidikan Islam
tidak akan wujud tanpa disertai pendidikan
rohani. Maka bertitik tolak dari pengertian ini, Islam
menekankan beberapa aspek tertentu yang perlu
diutamakan dalam pendidikan Islam.
Pendidikan Islam itu berlaku secara berterusan
sama ada formal atau tidak formal.
Ini bererti pendidikan yang berasaskan nilai-nilai Islamiah
tidak hanya terhad kepada pengajaran akademik
tetapi juga bimbingan asuhan yang dilakukan oleh
pendidik. Justeru, pendidikan Islam juga merupakan
satu proses menerapkan nilai-nilai Islam dan
merealisasikan hasilnya dalam bidang pembinaan
insan, pembentukan dan pemasyarakatannya
mengikut dasar-dasar yang digariskan oleh Allah
serta membentuk sikap dan tingkah laku seseorang.
Ia juga boleh dianggap sebagai suatu konsep yang
mengandungi langkah-langkah dan kaedah-kaedah
ilmiah yang dibawa oleh Islam bagi menjamin
pembentukan peribadi yang sesuai dengan akidah
Islam.
Pendidikan Islam boleh diertikan sebagai proses
mendidik dan melatih akliah, jasmaniah, dan
ruhaniah manusia. Ia berasaskan nilai-nilai Islamiah
yang bersumberkan al-Qur’an dan sunnah Rasulullah
s.a.w bagi melahirkan insan yang bertakwa dan
mengabdikan diri kepada Allah semata-mata.10
Untuk mencapai matlamat tersebut, pendidikan
akliah atau intelektual amat penting dalam mendidik
akal. Ini kerana akal merupakan unsur paling
berharga kepada manusia yang bertindak (berfikir)
secara rasional tetapi kemampuannya agak terbatas.
Fungsi tersebut telah dijelaskan dalam perkataan
“iqra’” yang mana keadaan akal sentiasa menerima
bimbingan Allah. Oleh itu, pendidikan Islam
menekankan peri pentingnya pengisian dalam
melatih akliah manusia dengan nilai-nilai ketuhanan
(ilmu tauhid), sifat ketaatan (ta’abbud) dan penyucian
rohani (tazkiyyah). Dengan demikian, pendidikan akal
atau mental tidak tersisih daripada nilai-nilai
kerohanian.
Pendidikan jasmani pula meliputi aspek fizikal
dan mental. Kedua-duanya turut diberi perhatian
dalam pendidikan Islam. Ia merangkumi kebersihan,
kesihatan, kecergasan, kekuatan, keberanian dan disiplin. Ia bertujuan melahirkan insan yang sihat
dan kuat untuk menjalankan kewajipan kepada Allah.
Selain itu, pendidikan jasmani juga dilihat dari
sudut kerohanian dan kejiwaan yang menitikberatkan
pembersihan jiwa (tazkiyyah nafs) serta keluruhan
budi pekerti melalui akhlak.
Pendidikan yang berbentuk rohani atau spiritual
juga penting dalam Islam iaitu dalam konteks
hubungan manusia dengan Allah. Keyakinan kepada
Allah menjadi asas dalam mencapai kejayaan
kerana kekuatan rohani yang dimiliki oleh individu
itu membawa kepada kekukuhan pendidikan fizikal,
intelektual dan akhlak. Dengan itu, pendidikan Islam
tidak akan wujud tanpa disertai pendidikan
rohani. Maka bertitik tolak dari pengertian ini, Islam
menekankan beberapa aspek tertentu yang perlu
diutamakan dalam pendidikan Islam.
Pendidikan Islam itu berlaku secara berterusan
sama ada formal atau tidak formal.
Ini bererti pendidikan yang berasaskan nilai-nilai Islamiah
tidak hanya terhad kepada pengajaran akademik
tetapi juga bimbingan asuhan yang dilakukan oleh
pendidik. Justeru, pendidikan Islam juga merupakan
satu proses menerapkan nilai-nilai Islam dan
merealisasikan hasilnya dalam bidang pembinaan
insan, pembentukan dan pemasyarakatannya
mengikut dasar-dasar yang digariskan oleh Allah
serta membentuk sikap dan tingkah laku seseorang.
Ia juga boleh dianggap sebagai suatu konsep yang
mengandungi langkah-langkah dan kaedah-kaedah
ilmiah yang dibawa oleh Islam bagi menjamin
pembentukan peribadi yang sesuai dengan akidah
Islam.
Labels: Pendidikan Islam
0 Comments:
Subscribe to:
Post Comments (Atom)